Cestovat s batohem je super. Zapnout přezku a vyrazit. Všechno co potřebuji mám s sebou, všechno co mně čeká před sebou. Soběstačnost, svoboda. Co ale když chcete zůstat na cestě půl roku, nebo ještě déle, napříč podnebnými pásy, obdobími a kontinenty? Každý zatouží po normální posteli, závětrném úkrytu kde si může uvařit nebo si číst, o horké sprše ani nemluvě.
A není k tomu třeba ani drahý karavan, příkladů zobytněných dodávek, pick-upů a náklaďáků potká člověk na cestách bezpočet. Jenže nemálo je taky příběhů končících předčasně poruchou, které se dalo předejít údržbou, nebo se dala opravit na místě. Jak ale začít cestovat soběstačně autem s nulovou počáteční znalostí?
Pro někoho možná zvláštní důvod začít se zajímat o veterány, ne však zcela neobvyklý. Starší dodávky bývají dostupnější, jednodušší a tím pádem i opravitelnější v dílně i nouzově, a styl cestování veteránem je víc než jen příjemný bonus. A jak lépe porozumět svému vozu, než si sám udělat základní servis, nebo již po zkušenosti z cesty dodělat to, co se ukáže jako chybějící: topení, sprchu nebo solár.
I tady je něco, co moderní “plastikové” karavany nenabízejí. Vámi postavené obytné auto je totiž nejen opravdu Vaše, ale je pro Vás i snažší na údržbu a opravy. Je tak spolehlivější, déle vydrží a dostává Vás tak zase o krůček blíž k soběstačnosti.
Dneska jsem se rozhodl s vámi podělit o to, jak vypadá okno nevhodně zasazené do auta, špatně vyřešený přechod okno – plech a taktéž nevhodně provedená izolace ze strany interiéru.
Kombinace těchto nevhodně vyřešených detailů má za následek kondenzaci vody a následnou korozi plechů jak z venku, tak zevnitř včetně kondenzace vody v obložení kolem okna a její prosakování do interiéru.
Při řezání nového otvoru nebyl následně ošetřený teplotně ovlivněný plech – další pozvánka pro korozi. Je spousta možností jak okno usadit, ale výsledek se projeví až po pár letech a náklady na okno se v konečném důsledku mohou násobit.
Řešení jsme zvolili navařením nových plechů, ošetřením konvertorem rzi a finální povrchovou úpravou (tmel, plnič, barva). Jako materiál mezirámu jsme vlepili rám z extrudovaného polystyrenu.
V následující galerii se můžete podívat jak probíhala oprava a jaký je výsledek.
Na konci minulého týdne jsme byli v Německu na prohlídce polointegrovaného obytného auta FENDT na podvozku Fiat Ducato 2,5TD rok 1994. Auto mělo být celoročně garážované, suché, bez závad a s novými rozvody. Prodejce tvrdil, že je třetím majitelem. Inzerovaná cena byla 10 000€.
Po příjezdu na místo jsme zjistili, že auto je na svůj věk zachovalé, s čistým motorem, bez koroze na nejexponovanějších místech. Na první pohled super auto – člověk by po něm hned sáhl. Potom ale začala mravenčí práce, která nám zabrala dost času, na jejímž konci jsme zjistili následující vady:
Poškození vodou v interiéru (prohnilá kostrukce střechy) – majitel trvdil, že je to opravené a ukáže nám fakturu za opravu – na střechu nebylo sáhnuto minimáleně 10 let
Rozbité umyvadlo bez sprchové baterie – vtipně maskováno
Vyteklý chladič – únik chladící kapaliny – nakonec jsme odmítli i testovací jízdu.
Když jsme prodejce na následující problémy upozornili, vyčíslili náklady na opravu a chtěli přiměřenou slevu, říkal, že má ještě další zájemce a ať se zkusíme ozvat za měsíc.
Jak myslíte, že to dopadlo?
Jeli jsme domů s nepořízenou. Cestou jsme zjistili, že je dotyčné auto už prodané. Nepořídili jsme, ale jsme za to rádi, protože jsme ušetřili potenconálnímu majiteli obytného auta spoustu problémů a nečekaných investic.
Bohužel jsme na místě nemohli fotit, tak je článek bez fotodokumentace. Snad to příště vyjde 🙂
Občas se zadaří a najde se krásný veterán stojící někde pod střechou na zahradě. Podobný případ byl i jeden Mercedes-Benz “Düdo” 608D, který stál u předchozího majitele pět let a jen občas se o metr či dva posunul.
Jak postupovat, když chcete takový vůz vrátit na silnici?
Náplně
První je potřeba zkontrolovat náplně. Minimálně motorový olej, vodu, palivo, brzdovou kapalinu a ideálně i oleje v převodovce a diferenciálu. Nejen jejich množství, ale i kvalitu, olej ve vodě nevěstí nic dobrého a startovat několik let stojící motor na sucho velmi rychle ukončí jakékoli další plány.
Obsah differenciálu 5 let stojícího vozu
Palivový systém
Nafta má svou životnost a není dobré jí pokoušet. Časem totiž parafínovatí a pokud tuto směs nasajete do palivového systému, může způsobit značnou škodu. Je proto dobré vypustit nádrže a naplnit je větším množstvím nového paliva a při nejbližší příležitosti je spolu s celým palivovým systémem vyčistit.
Jemné sítko před palivovým filtrem, nové vs staréPalivový filtr, nový vs starýSací koš v nádrži zcela zanesený prošlým palivem
Baterie
Pravděpodobnost že několik let starý akumulátor motor nastartuje rozhodně není 100%, proto vždy mějte připravený nový anebo alespoň přenosný booster.
Brzdy
Teď už můžeme zkusit nastartovat a ověřit jak motor běží. Pokud se bavíme o starších užitkových vozech značky Mercedes-Benz, většinou běží dobře.= ) Brzdy budou ale nejspíš další cíl vaší pozornosti. V případě že nejsou zaseknuté, je potřeba zkontrolovat jejich stav a jejich odkrytováním není co zkazit. Pokud budete přejíždět dál než k nájezdu na přepravník, rozhodně není možné brzdy podcenit! A drobná rada na závěr, pokud jsou bubnové brzdy zaseklé, nasaďte si na buben prázdný ocelový disk a sundavejte buben za něj – litinové bubny není těžké při sundavání poškodit. Zvláště ne, pokud používáte palici. Neptejte se, jak to vím. = )
Vnitřek brzd po očištění. Není to zlé, ale obložení je málo.
Elektřina
Motor běží, brzdy brzdí, kola se točí (nezapomněli jste zkontrolovat stav kol a pneumatik, že ne?). Ale stěrače stírají? Blinkry blikají? Pokud ne, první krok bude kontrola pojistek. Ta se vyplatí, i když vše na první pohled funguje. Do světel se mohla dostat vlhkost a zkorodovat kontakty, kabely se mohly prodřít, izolace zpuchřet… A na silnici je potřeba nejen vidět, ale i být viděn!
Podvozek
Teď už se můžete pohybovat vcelku bezpečně, takže můžete vyzkoušet jízdní vlastnosti. Tlumiče pérování budou pravděpodobně vyteklé, listová pera unavená, převodovka řízení s vůlí, takže je čas auto zvednout a začít se věnovat podvozku.
Učíme Mercedesy létat
STK
Pokud auto, které oživujete není zrezivělé na prach (a pokud ano, opravdu má cenu ho oživovat? = ), mělo by už být pomalu připravené na STK. Nezapomeňte na spousty detailů, jako kryty šroubů kol, odrazky, osvětlení SPZ, v případě automobilů nad 3.5t také třeba samolepka s maximální rychlostí.. = ) Takže postupujte pečlivě a hodně zdaru – cesta začíná.